Projekt „GOTOWANIE PRZEZ SIECIOWANIE”

„Kiedy regiony chcą dokonywać marketingu samych siebie, a jednocześnie chronić się przed homogenizującymi siłami globalizacji, tożsamość regionalna znajduje schronienie w butelkach wina i kawałkach sera. Kwestie niepowtarzalności regionu zostają wydestylowane w ikoniczne produkty pochodzące z określonych miejsc”

A. Wieczorkiewicz

Natknęłam się na ten cytat czytając o turystyce kulinarnej. Interesowałam się turystyką z wielu powodów. Swego czasu pracowałam dla fantastycznej firmy turystycznej Hurtigruten, organizującej rejsy („The world’s most beautiful voyage”) po wybrzeżu pełnym fiordów (czyli wybrzeżu norweskim), zrobiłam również licencję pilota wycieczek, miałam okazję zmierzyć się z organizacją wycieczek na wschód czyli do Rosji i krajów Nadbałtyckich (trudny orzech do zgryzienia biorąc pod uwagę relacje polsko-rosyjskie). Mieszkałam przez pewien czas w malowniczej Szkocji (ponad dwa lata) i średniowiecznym Tallinie (również ponad dwa lata). Słowem- uwielbiam podróżować!

Od dawna swoje wybory o miejscach wyjazdów wiążę głównie z kulturą i kuchnią danego regionu. Na długo przed samym pakowaniem skrupulatnie przygotowuje się do każdego wyjazdu. Moją uwagę podczas tych przygotowań przykuwa wszelkiego rodzaju „inność/niepowtarzalność”. „Globalna wioska”, w której przyszło nam dziś żyć, kryje w sobie takie miejsca, które warto odwiedzić właśnie dlatego, że potrafiły oprzeć się makdonaldyzacji. To właśnie z powodu tej pasji do tego co „inne/niepowtarzalne” postanowiłam, że część CulinaryNotes stanowić będzie projekt „Gotowanie przez sieciowanie” .

Projekt w największym skrócie będzie zawierał przepisy z wykorzystaniem produktów, których producenci przystąpili do Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego. Ponieważ nierzadko są to prawdziwi pasjonaci żywności regionalnej, mam nadzieję, że w miarę „rozwoju sytuacji” pojawią się tutaj również ich zdjęcia i opowieści związane z „sieciowaniem”. Poniżej zamieszczam logo, do którego poszukiwań na etykietach produktów zachęcam 😉

CHlogo_Mazowsze

Każdy z regionów w Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego ma pod czapką nazwę swojego regionu.

 

Idea Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego powstała w Szwedzkiej Skanii i na duńskiej wyspie Bornholm w 1995 r.. Projekt ten spotkał się z dużym zainteresowaniem ze strony producentów i restauratorów.

Oficjalna strona Sieci to www.culinary-heritage.com

W Polsce miejsc, gdzie można natknąć się na „czapkę kucharską” nie brakuje. Obecnie 9 województw należy do Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego: Warmińsko-Mazurskie, Zachodniopomorskie, Pomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Świętokrzyskie, Wielkopolskie, Opolskie, Mazowieckie, Dolnośląskie.

kolaz

 

Aktualnie Sieć zrzesza 32 regiony z całej Europy:

– Dania: Bornholm, Zelandia, Zachodnia Jutlandia, Wyspa Mors

– Niemcy: Elbe Weser Nordsee, Lüneburg, Rugia

– Łotwa: Latgale

– Litwa: Wschodnia Aukstaitija

– Norwegia: Østfold, Telemark

– Polska- województwa: Warmińsko-Mazurskie, Zachodniopomorskie, Pomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Świętokrzyskie, Wielkopolskie, Opolskie, Mazowieckie, Dolnośląskie, Małopolskie (kandyduje)

– Szwecja: Blekinge, Gotlandia, Skania, Småland, Olandia, Östergötland

– Ukraina: Równe

– Chorwacja: Split- Dalmacja

– Turcja: Alanya

– Szkocja: Angus

– Białoruś: Witebsk

O członkostwo w Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego mogą ubiegać się przedsiębiorcy z następujących branż: rolnicy, ogrodnicy, przedsiębiorstwa rybackie, przetwórcy żywności, restauracje, inne punkty gastronomiczne, obiekty usług hotelarskich oraz hurtownicy, a także sprzedawcy detaliczni. Mogą oni zgłosić się do odpowiedniego Urzędu Marszałkowskiego i po wypełnieniu  wniosku czekać na decyzję komisji o przyjęciu do sieci. Każde województwo ma swój odrębny regulamin sieci, w niektórych należy opłacać roczne składki w innych nie. Wspólnym mianownikiem jest idea promowania tego co najlepsze w regionie.

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s