Jadalne prezenty a la Kucharnia

Jeśli zastanawiacie się, co podarować bliskim na Święta polecam prostotę i tzw. hand made tudzież home made – czyli prezenty, które można zrobić samemu w domu. Ja w tym celu wybrałam się na warsztaty z Anną-Marią ponieważ pierniczki, jakkolwiek nie byłyby korzenne, uznałam za zbyt oczywiste. Tymczasem pomysły Anny-Marii mają tą fascynującą przypadłość, że są proste, zaskakujące i zarazem motywujące do dalszych poszukiwań i działań w kuchni.

IS_41

Od razu zdradzę wam co było w programie:
Krówki z solą morską
Czekoladowe medaliony
Sezamowe tiule
Słonecznikowy cukier puder
Wytrawne biscotti z kolorowym pieprzem
Trufle z zieloną herbatą
Aromatyzowana mieszanka Chai Tea
Sos karmelowy do deserów (z solą morską)
Krem daktylowy-korzenny
Prażony cukier kokosowy
Aromatyzowany syrop do deserów
Rozpustne ciasto czekoladowe w słoiku

Kursywą zaznaczyłam moje absolutne TOP9.  Odkryłam kilka nowych składników i pewne oczywiste rzeczy nagle okazały się być jasne również dla mnie 🙂  Miejsce naszego spotkania to Pracownia Manualna, która za sprawą jednej ściany z dużych okien i pieca chlebowego bardzo mi się spodobała. Sponsorów spotkania było wielu, ale wymienię przede wszystkim Młynomag – nie tylko z powodu grafiki na opakowaniu, ale przede wszystkim dlatego, że należy do Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Warmia, Mazury, Powiśle, a tematy produktów lokalnych są mi bliskie.

IS_42

IS_43

Na widok bloku czekoladowego moje oczy zabłysły. Nie pamiętam kiedy ostatnio widziałam taki porządny kawał czekolady! Moja dziecięca chwila zapomnienia była możliwa dzięki Manufakturze Czekolady, która sprezentowała na potrzeby uczestników i organizatorów taki oto blok kolumbijskiej czekolady. Wykorzystałyśmy go do Rozpustnego ciasta czekoladowego w słoiku. Do ciasta postanowiłam dodać orzechy, suszone wiśnie i ździebko rodzynek.

IS_44

IS_45

IS_43a

Wystarczyło włączyć w tle Ellę i zetrzeć skórkę od pomarańczy, żeby zrobiło się przedświątecznie.

IS_46 - Kopia

Po pierwszych wykonanych przepisach zasłużyłam na kawę. Serwis kawowy był fantastyczny! Śliwka Suska czatni w wykonaniu Luks Pomady jest rewelacyjna mimo, że mniej popularna od głośno zachwalanych smażonych ostrych zielonych pomidorów, czarnej porzeczki z morelą czy akurat „stojącego w kącie” orientalnego rabarbaru.

IS_46a

A to jest właśnie jedno z moich odkryć warsztatowych – syrop kukurydziany. Jedna jego łyżeczka może zdziałać cuda, jak idzie o karmel. Powoduje, że nie robią się nam grudki i karmel jest gładziutki.

IS_47

IS_48

Drugim moim odkryciem warsztatów była suszona miechunka. W Polsce jest ona najczęściej sadzona jako roślina ozdobna, tymczasem po rozerwaniu jej barwnej i charakterystycznej błonki pojawia się jadalna jagoda. W Meksyku natomiast miechunka cieszy się dużą popularnością i jest niezastąpionym składnikiem tradycyjnego sosu do tortilli – peperonaty. Miechunka bywa też często nazywana pomidorem skórzastym, chińskimi latarenkami, rodzynkami brazylijskimi, wiśnią peruwiańską – jej kolejne opisowe określenia można ponoć wymieniać bez końca, jednak najczęściej jej owoce to po prostu z łaciny physalis – i tą nazwę zobaczycie najczęściej na opakowaniu. Nabrałam ochoty na zrobienie marmolady z miechunki i jej owoce w miodzie.

IS_49

Reszta bakalii przydała się do czekoladowych medalionów i trufli.

IS_50

IS_52

Czekoladowy krater – czyli pobojowisko po robieniu medialionów

IS_53

Trufle w zielonej herbacie i cukrze słonecznikowym

Przyszedł wreszcie czas na aromatyzowaną herbatę. Jak to zwykle u mnie w kuchni bywa – nie mogło zabraknąć grama zabawy 😉 Tym razem z cynamonu, kardamonu, pieprzu i anyżu powstały tzw. wzory tematyczne czytaj świąteczne.

IS_56

IS_57

Na koniec zostawiłam rzecz prostą, którą warto przygotować bezsprzecznie w dużych ilościach – do podjadania w zimowe, telewizyjne, karnawałowe, parapetówkowe, grillowe, ogrodowe czy jakiekolwiek inne wieczory! Wytrawne biscotti z kolorowym pieprzem tudzież suszonymi pomidorami i suszonym czosnkiem. Rzecz mocno uzależniająca – pyszna! Prosta w przygotowaniu.

IS_54

IS_55

Skomentuj

